Heb je last van vermoeide ogen en heb je het idee dat minder scherp ziet? We kijken steeds meer en langer naar beeldschermen. Maar gelukkig zijn er een aantal manieren om je zicht te verbeteren.

 

Voeding

Door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen kun je je ogen gezond houden. Onder andere vitamine A, C en E zijn belangrijk om verzwakking tegen te gaan. Ook heb je waarschijnlijk wel eens gehoord dat worteltjes goed zijn voor je ogen. Dat komt door de caroteen in de groente. Naast wortels is het van belang dat je varieert in kleur om de benodigde vitaminen binnen te krijgen. Onder andere broccoli, spinazie, aardbeien en citrusvruchten zijn aan te raden om te eten. Daarnaast spelen omega-3 vetzuren een rol in het gezond houden van de ogen, dus vergeet je wekelijkse portie vette vis niet.

 

Algemene gezondheid

Naast goede voeding is voldoende beweging ook belangrijk voor gezonde ogen, voornamelijk om overgewicht en  diabetes type 2 te voorkomen. Als je te zwaar bent moet je hart harder werken om al het bloed rond te pompen en ontstaat er meer druk op de bloedvaten, waardoor ze kunnen beschadigen. Dit kan ook in de bloedvaatjes in je oog spelen, waardoor je zicht kan worden verminderd. Roken is ook af te raden als je je ogen gezond wilt houden.

 

Wees voorzichtig met je ogen

Je hebt waarschijnlijk wel gemerkt dat je ogen erg gevoelig zijn. Als je een bril of lenzen draagt, zorg dan dat je je ogen minimaal jaarlijks laat controleren door je opticien. Als je ogen verslechterd zijn kan je scherpte worden aangepast, zodat je weer optimaal ziet. Als je op kantoor zit, gun je ogen regelmatig rust door even weg te kijken van je scherm.

 

Als je last hebt van hangende oogleden, bijvoorbeeld door veroudering of het langdurig dragen van harde lenzen, kun je het beste kiezen voor een ooglidcorrectie. Zo ben je snel van vermoeide en pijnlijke ogen af. Met bovenstaande tips kun je vervolgens je ogen gezond houden.